Budowa wystąpień publicznych.

O tym jak zostać dobrym mówcą, czyli jak mówić, aby chcieli nas słuchać napisałam tutaj. Na udane wystąpienie publiczne składa się coś jeszcze : budowa wstąpień publicznych. 3 porady, które pomogą ci zbudować dobre wystąpienie.

Czas czytania: 7 min.

1. Określ cel twojego wystąpienia czyli o co ci chodzi

O tym jak zająć się słuchaczami, zanim zaczniemy przygotowywać wystąpienie pisałam tutaj. To bardzo ważne, bo to właśnie do nich mówisz i dla nich określasz cel.

Są 3 główne cele. W związku z tym, że ten trzeci dotyczy zabawiania publiczności,  o stand up comedy nie piszę, skupię się na dwóch pozostałych: informacyjny i przekonujący.

Pierwszy cel:  informacyjny

użyj go kiedy masz do przekazania swojej publiczności informację lub dawkę wiedzy. Możesz zająć się tematem nowym bądź poszerzyć wiedzę  słuchaczy na znane zagadnienie.  Korzystaj z przykładów, statystyk, case studies, wyników badań itp.  Wystąpienie publiczne informacyjne może, a nawet powinno, być zabarwione twoimi historyjkami. Ten rodzaj wystąpienia często bywa mylony z suchym przekazem informacji, bo rzeczywiście na faktach i informacjach skupia się najbardziej. Wystąpienie, które będzie skupiało się na przekazaniu np.wyników finansowych, badań, klasyfikacji, przepisów prawnych itp. będzie miało wplecione historie i ciekawostki, nie będzie nudne. Liczby także da się przekazać w interesujący sposób. Ważne by fakty i informacje tak były przekazane słuchaczom, aby bez problemu odnaleźli się w klasyfikacjach, kategoriach i metodach. Ponadto, upewnij się, że przekaz jest na tyle prosty i czytelny, że większość osób go zrozumie i co najważniejsze- zapamięta.

Drugi cel: przekonujący

użyj go kiedy chcesz przekonać słuchaczy do swoich poglądów, do zmiany myślenia, do działania na rzecz jakiejś organizacji czy  zakupu produktu. Jeżeli temat, do którego przekonujesz jest bardzo kontrowersyjny dla twoich odbiorców, lepiej sięgnąć po praktykę od znanego do nieznanego. Odwołaj się do znanych słuchaczom wartości i poglądów, do ich przekonań. Następnie pokieruj tok myślenia słuchaczy ku nowemu poglądowi bądź nowemu zrozumieniu starych wartości. Co można zrobić jeszcze? Dobrym sposobem przekonania jest narysowanie wizji pięknego świata, jeżeli słuchacze podejmą konkretne, sugerowane przez nas działania. To wizja pozytywna, wariant optymistyczny. Oczywiście jest i druga strona medalu, czyli wartiant pesymistyczny. Rysujący wizję świata oraz konsekwencje zaniechania sugerowanych w naszym wystąpieniu działań. Pamiętaj jednak, aby zastosować jeden z podanych trików, w myśl zasady, że co za dużo to niezdrowo. 

Twoje wystapienie publiczne, aby było udane powinno być proste. Przemówienie, które ma przekonać do działania, nie oznacza, że nie może mieć elementów informacyjnych i odwrotnie. Chodzi nam, aby ustalić cel główny, czyli to na czym zależy nam najbardziej. Pamiętaj także, że wystąpienia publiczne, a raczej twoi słuchacze, lubią kiedy jesteś blisko ich życia. Podawaj przykłady z życia wzięte. Nie bój się także czasem sprzedać jakiejś osobistej historii.

2. Budowa wystąpienia czyli po co w ogóle ci struktura

Czy można w 5 minut zbudować wystąpienie publiczne? Można. Oto przepis:

Najprostsza zasada, znana ci doskonale od najmłodszych lat brzmi: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Wystąpienie publiczne jak rozprawka. Banał, prawda?

Dobrze jest zbudować wystąpienie opierając się na strukturze czasu czyli przedstawiasz to co było, to co jest i jak będzie. Kolejny banał.

Banały najlepiej zobrazwoać na przykładzie:

Wystąpienie publiczne informacyjne

Buduję najprostszą prezentację, taką którą można zrobić w 5 min, w której informuję o nauczaniu sztuki wystąpień publicznych. Na początku określam swoją grupę docelową, o czym pisałam wcześniej. Moją grupą odbiorców są koledzy po fachu, którzy mają mniejsze ode mnie doświadczenie w nauczaniu wystąpień publicznych.

Wstęp: We wstępie przedstawiam skąd się wywodzi sztuka wystąpień publicznych, dlaczego jest to sztuka i dlaczego jej uczymy.

Rozwinięcie:

To co było: W rozwinięciu na opierając się strukturze czasu, przekazuję jak kiedyś uczono wystąpień i na co zwracano uwagę, Jak budowało się prezentacje. Czego wymagał rynek. Wplatam historie i anegdoty.

To co jest: Następnie przechodzę do tego jak teraz uczy się wystąpień publicznych, jak zmienił się charakter prezentacji biznesowych, przygotowania slajdów. Jakie przygotowanie merytoryczne i doświadczenie w dniu dzisiejszym wymagane jest od trenera wystąpień publicznych, aby dobrze przygotować prelegentów.  Opowiadam o ciekawych przypadkach

To co będzie: W trzecim kroku informuję, w którym kierunku podąża nauka sztuki wystąpień publicznych i jak będą zmieniać się narzędzia do jej nauczania. Czym jutro będziemy się zajmować i jak korzystać z nowych technologii. Wyrażam swoje zadowolenie z rozwoju nowych metod nauczania i pokazuję jej zastosowanie w moim nauczaniu.

Zakończenie: W zakończeniu podsumowuję krótko to co powiedziałam.

Wystąpienie publiczne przekonujące

Jeżeli chcę przekonać słuchaczy, że warto uczyć się  wystąpień publicznych w kontekście awansu zawodowego, opierając się o strukturę czasu, najprościej, w 5 min buduję swoje wystąpienie tak:

Wstęp: zaczynam od powodów, dla których ludzie występują publicznie.


Rozwinięcie:

To co było: przyglądam się czy w przeszłości pracodawcy zwracali uwagę na umiejętność wystąpień publicznych, czy ta umiejętność była przydatna i dla kogo. Kto występował i dlaczego. Jakie były wymagania i motywacje.


To co jest: podaję powody, dla których dzisiaj rośnie świadomość kształcenia umiejętności prezentowania, jak można szybko zyskać lub stracić w oczach pracodawcy. Kto najczęściej korzysta ze szkoleń z wystąpień publicznych. Przedstawiam jaki wpływ wystąpienia publiczne mają na rozwój kariery. Dzielę się konkretnym przykładem z mojego doświadczenia, który to przykład jest blisko doświadczenia moich słuchaczy.


Zakończenie: W podsumowaniu zostawiam słuchaczy z refleksją nad ich własną ścieżką kariery i rozwoju zawodowego.

W swoje wystąpienie wrzucam kilka historyjek i anegdot, takich, które wywołują emocje u moich słuchaczy i motywują ich do działania.

3. Lightning talks czyli znane i lubiane rozmowy szybkie jak błyskawica

Lightning talk to szybka, ok., 5-10 minutowa prezentacja. Popularna i pewnie bardzo dobrze ci znana, choć może niekoniecznie pod tą nazwą. Jak się do niej przygotować? Rządzi się tymi samymi prawami co zwykłe czyli dłuższe wystąpienie publiczne, z tą różnicą, że brak tu miejsca na lanie wody. Lightning talks lubią konkrety, przejrzystą i jasną strukturę, zbudowaną tak, aby szybko przekazać najważniejsze informacje. O uwagę słuchacza zabiegamy zawsze, w obu przypadkach, zarówno jak jesteśmy szybcy jak błyskawica czy w momencie kiedy nasza prezentacja pozwala nam długo postać na scenie. W dłuższej prezentacji możemy pozwolić sobie na chwilę relaksu, w lightning talk jesteś zmoblizowany do końca.

Wystąpienia publiczne naprawdę można polubić. Po pierwszym udanym wystąpieniu zaczyna działać magia sceny, kolejne prezentacje pociągają za sobą kolejne sukcesy i koło się nakręca. Wystarczy trochę poćwiczyć i zastosować kilka prostych zasad i już. Pamiętaj też to co powiedział Ralph Waldo Emmerson: „Wszyscy wielcy mówcy byli najpierw złymi mówcami” . Powodzenia!

Leave a comment